Dijital Dönüşümde Hatalar

Ocak 09, 2018 -

Firmalar, verimliliklerini geliştirmek ve rekabetçi konumlarını artırabilmek amacıyla teknolojiden faydalanmaya çalıştıkça bu teknolojileri işlerine uyarlarken dijital dönüşüm hataları yapmaları da olası hale geliyor. Bu yazıda, en çok dikkat edilmesi gereken dijital dönüşüm hataları üzerinde duracağız.

Dijital dönüşüm denildiğinde artık herkesin aklında birşeyler oluşuyor. Bireysel olarak tüketicilerin aklında belki de her bir işletmenin web sitesinin ya da sosyal medya hesabının olması beklentisi meydana geliyor. Bu durumu biraz daha açmak gerekirse, tüketiciye bakan tarafında bireyler bir markanın web sitesinin olmasını ya da sosyal medyada yer almalarını onların dijitale adım attıkları şeklinde yorumlayabiliyorlar. Ki şunu da belirtmekte fayda var: bu ikili dijital dönüşümde dışa bakan tarafta olmazsa olmaz iki unsur. Diğer taraftan, ticari manada ise işletmeler yavaş yavaş tüm süreçlerini (yalnızca web sitesi ve sosyal medya hesapları oluşturarak değil) dijitale entegre etmeleri gerektiğini düşünüyorlar diyebiliriz. Bu sebeple aslında ortaya bir iddia da atabiliriz: dijital dönüşüm artık günümüzde her sektörde olmazsa olmaz bir süreç haline geldi. Bu dönüşümün işletmelerde hız kazanması gerekliliği yöneticilerin de uykularının yavaş yavaş kaçmasına sebep olmaya başladı.

Aslında baktığınızda pek çok işletmenin durumun ciddiyetinin farkında olduğunu Forbes’un gerçekleştirmiş olduğu bir çalışma gözler önüne seriyor denebilir. Çalışma raporunda pek çok firma açısından dijital dönüşümün stratejik önem ve öncelik açısından ilk sıralarda yer aldığını görülüyor. Rapor, üst düzey yöneticilerin yüzde 50'sinin önümüzdeki birkaç yıl içerisinde geleceğe hazırlanma noktasında dijital çabaların oldukça kritik olacağına inandığını gözler önüne seriyor. Firmaların dijital dönüşüme odaklanmasının ana gerekçeleri arasında ise, bu dönüşümü hızlı büyümenin anahtarı olarak görmeleri yer alıyor. Firmaların dijital dönüşüme odaklanırlarken düştükleri temel hataları ise kısa şu şekilde özetlememiz mümkün:

Sadece kısa dönemli hedeflerin belirlenmesi

Dijital dönüşüm, işletmenin ihtiyaçları ve müşterilerin değişen beklentilerine dayalı devam eden bir süreç. Ancak pek çok şirkette dijital dönüşüm, bitirme tarihi olan kısa dönemli bir proje olarak değerlendirilebiliyor.

Bu konuda McKinsey & Company, yatırım getirisi (ROI) gibi kısa vadeye odaklanan ölçütlerin yanıltıcı olabileceğine dikkat çekiyor. Bunun yerine, dijital kanallara yapılan yeni kayıtlar ya da dijital etkileşim düzeyleri gibi dijital kabulü değerlendiren geleneksel olmayan metrikler, bir kurumun dijital dönüşüm başarısını ölçmenin daha iyi yolları olarak değerlendiriliyor. McKinsey, bir işletmenin özünü oluşturan değer önermesi, kişiler, süreçler ve teknolojilerinin uzun dönemli bakış açısıyla değiştirilmesi gerektiğini vurguluyor.

Teknolojinin müşteri deneyimini gölgelemesi

Dijital dönüşüm hataları genellikle büyük resmi düşünmeden doğrudan teknolojiye odaklanmanın ve onu rehber olarak kabul etmenin sonucunda oluşabilmektedir. Bu noktada teknolojiyi imkân sağlayan bir araç görmeli, müşteri deneyimini ana itici unsur olarak alarak dönüşüme rehberlik eden temel faktör olmasını sağlamak daha akıllıca bir yöntem olacaktır.

Bu konuda verilebilecek örneklerden bir tanesi de, dijital dönüşüm öncesinde de aslında güzel işler yapan ancak şirketin kendi bünyesinde yeterli görülmeyen T-Mobile’dir. Şirket, müşteri deneyimini, dijital dönüşümünün merkezine koymaya karar verdi. T-Mobile'in amacı, BT ekibine mevcut platformları korumak ve yeni platformlara taşınmak için yeterli nefes alanını sunarken, müşteri deneyimi sunma yaklaşımını da radikal bir şekilde değiştirmekti.

Şirketin müşteri ihtiyaçlarını anlamaya çalışması, faydalı ve başarılı ürünler oluşturmasına yardımcı oldu. Örneğin, şirketin geliştirmiş olduğu mobil uygulama, müşteri hizmetini artırma amacıyla geliştirildi. Uygulamanın yenilenmesinin bir parçası olarak, müşterilerin müşteri hizmetleri ile sohbet etmesini sağlayan mesajlaşma özellikleri eklendi. Sonuçta T-Mobile, birkaç yılda ortaya konan dijital dönüşüm hedeflerini gerçekleştirirken hissedarlarının ihtiyaçları ile bu dönüşümü dengelemiş oldu.

Önceliklerin belirlenmemesi

İşletmelerin tüm kuruluş bünyesinde dönüşüme ortak olabilmeleri için, yöneticilerin dijital dönüşümdeki yükü yönlendirmeleri önemlidir. Yöneticilerin bütçelerinin izin verdiği ölçüde ve hızlı bir şekilde teknolojiyi kullanma konusunda baskıcı bir tutum sergilemek yerine öncelikler belirlemeleri daha hayatidir. Büyük ve başarılı fikirler dahi çalışanlardan yeterli kabul ve desteği göremediği takdirde, uzun dönemli başarı için gereken dikkat ve yatırımı alamayacağından başarısızlığa mahkum olabilir.

Dijital Dönüşüm Müşteri Odaklı Olmalı

Pek çok sektörde dijital dönüşümü sürdürecek olan yetenek bu alanda kaybeden ve kazananları birbirinden ayıracak. İşletmeler uzun dönemli başarı istiyorlarsa yapılandırılmış bir yaklaşımla yönlendirilen müşteri odaklı bir stratejiye ihtiyaç duymaktadırlar.

Dijital dünyada var olmanın yolu pek çok sektör için dijital dönüşüme dahil olmaktan geçiyor. Bu dönüşüm de kolay olmadığı gibi, yukarıda kısaca bahsetmeye çalıştığımız gibi kritik ve kaçınılması gereken bazı hataları da içerisinde barındırabiliyor. Bu hatalardan mümkün olduğunca kaçınmak ve dijital dönüşüme dahil olabilmek adına sizlere bu yolda destek olacak bir web ajansı ile dijital dönüşüm yolculuğuna çıkmanızı tavsiye ediyoruz. Daha detaylı bilgi edinmek için bizlere ulaşabilirsiniz.