Google AMP (Accelerated Mobile Pages) Nedir ve Nasıl Kullanılır

Ocak 28, 2018 -

Google son kullanıcısını en etkili sonuca kusursuz bir biçimde eriştirmek için arama sonuçlarında sürekli değişim yoluna gitmekte.

Mobil sayfalar için hız faktörü baz alınarak AMP adı verilen yeni bir teknolojiyi sahaya sürüldü. Bu makalemizde Webmaster Tools üzerinden erişebileceğiniz AMP uygulamasını anlatarak neden kullanılması gerektiği ve kullanılırken nelere dikkat edilmesi gerektiğini mümkün olduğunca yalın bir dil ile anlatmaya çalıştık.

GOOGLE AMP NEDİR ?

Tam ismi Accelerated Mobil Pages (Hızlandırılmış Mobil Sayfalar) olan AMP web projelerinin taşınabilir (Mobil) cihazlarda hız optimizasyonu göz önüne alınarak bu alanda maximum verim alınması amacıyla kurulan framework’tür. Proje açık kaynak (Open Source) olup geliştirilmeye devam edilmektedir. Kodlarına Github üzerinden erişebilirsiniz.

Google AMP

Google’ın birinci ağızdan yapmış olduğu açıklamaya göre şu anda Google News başı çekmekle birlikte tüm Google ürünleri AMP'ye geçmekte. Google AMP’nin önemi mobil sayfalar için her geçen gün daha da artmakta olup bu gelişim uzun solukta bu teknolojiden mahrum kalan projeler için arama sonuçlarında dalgalanmaların olacağının sinyallerini vermektedir.

Başta Google, Pinterest, Twitter, Chartbeat, Wordpress, Parse, LinkedIn ve Adobe olmak üzere bir çok öncü teknoloji firmasıyla anlaşma yapan AMP kısa süre içerisinde Webmaster Tools’da yerini aldı.

Makalemizin bu kısmına kadar AMP’yi Google AMP olarak lanse ettik fakat ilk çıkış öyküsü başlı başına bir framework idi. Google bu teknolojideki fevkaladeliği sezerek bünyesine dahil etti. Dahil edilme işleminin akabinde kendi sistemiyle tüm entegrasyonlarını tamamladı ve kullanıcılarına duyurdu. Google Webmaster Tools üzerinde aşağıdaki gibi bir bildirim ile karşımıza çıkan Google AMP artık aktif olarak hayatımızda rol almaya başladı.

GOOGLE NEDEN AMP’Yi BÜNYESİNDE DAHİL ETTİ?

Google gibi teknolojide öncü olan bir firma gelecek vaadetmeyen hiçbir projeyi bünyesinde dahil etmez. Bu statükoda AMP'nin bu denli hızlı bir biçimde Google Webmaster Tools’a dahil edilmesi son kullanıcı nezdinde merak uyandırdı.

Bu ani gelişmenin başlıca sebeplerinden birisi mobil projelerde artan data yükünün mobil cihazlar tarafından yeterli oranda karşılanamamasıdır. Projelere oluşan http isteklerinin istenmeyen oranlara gelmesinden dolayı performanslarda çok ciddi anlamda düşüşler meydana gelmiş, kullanıcıların bu durumdan olumsuz olarak etkilenmeleri bu alandaki teknoloji ihtiyacını gözler önüne sermiştir.

Web dünyasındaki en etkili isim olan Google bu durumu yakından takip ederek, bu alanda oluşan teknoloji ihtiyacına çözüm üretme aşamasındayken ihtyaç duyulan proje Google'ın ayağına gelmiştir diyebiliriz. Google da bu fırsatı kullanarak AMP uygulaması çok kısa bir zaman zarfı içerisinde kendi bünyesinde dahil ederek bu teknolojiyi Google Webmaster Tools çatısında kullanıcılarıyla buluşturdu.

Google AMP'nin çalışma prensibini özetlememiz gerekirse sayfaya çağırılan üçüncü parti JavaScript ve HTML isteklerini keserek aynı zamanda CSS en makül biçimde sınırlayarak kullanıcı deneyimi ve hızı cache yardımıyla maksimuma çıkartılıyor.

GOOGLE AMP NASIL KULLANILIR ?

Mevcut projenize Google AMP eklemek isterseniz birincil adım olarak Google Webmaster Tools üzerinden size bildirilen yörüngeleri izlemeniz gerekmekte, dilerseniz yörüngelere bu alana tıklayarak da erişebilirsiniz.

Eğer projeniz wordpress ise yönetim panelinize girişiniz akabinde Eklentiler > Yeni Ekle > Google AMP olarak aratarak aşağıdaki eklentiyi kurmanız dahilinde sisteminizde Google AMP’yi dahil etmiş olursunuz. Test için mevcut sayfanız veya bağlantınızın sonuna /amp yaparak testlerinizi gerçekleştirebilirsiniz.

 

Yalnız baştan belirtelim; sayfalarınızın Google Webmaster Tools üzerinden amp indekslerini alması biraz zaman alacaktır.

Wordpress harici, farklı alt yapıya sahipseniz projenizde Google AMP'yi kullanabilmek için aşağıda bulunan adımları eksiksiz olarak tamamlamanız gerekmektedir. Akabinde Google, yaklaşık bir hafta sayfalarınızı taradıkça AMP içeriklerinizi indeks dizinine eklemeye başlayacaktır.

Herhangi bir Google AMP sayfasında, Google'ın ve diğer platformların ilgili sayfanın AMP versiyonundan haberdar olabilmesi adına ilgili versiyondan meta kodu biçiminde referans vermeniz gerekmekte. Bu kodumuz: 

* <link rel="amphtml" href="https://www.example.com/url/to/amp-version.html" />

şeklinde olmalıdır. AMP sayfasında, AMP harici standart sürüme referans vermek için aşağıdaki kodu ekleyin (Sayfanızın Meta Alanına):

* <link rel="canonical" href="https://www.example.com/url/to/regular-html-version.html" />

Harici AMP sayfaları için (AMP harici sürümler) AMP, kendisini diğer sürümlerden bağımsız olarak standart sürüm olarak belirtmelidir:

* <link rel="canonical" href="https://www.example.com/url/to/amp-document.html" />

AMP üzerinden sayfanızı oluşturup bu işlemi stabil bir biçimde yaptığınızdan emin olmak için bu bağlantıdan yardım alabilir veya doğrudan bizimle iletişime geçebilirsiniz.

 
Etiketler
  • Diğer

Serdar GÜRSOY

Sektördeki 10+ yıllık tecrübesi ile yenilikçi ve akışı değiştiren fikirlerle ticareti arttırıcı bazda pazarlama çözümleri üreten Dijital Stratejist.

Vayes Blog'a yeni içerik eklendiğinde ilk siz haberdar olun!

BÜLTEN ÜYELİĞİ

Özellikle gece sık olarak bilgisayar veya telefon kullanımı yapıyorsanız gece ışığını (Night Light) açmanız gözlerinize fayda sağlayacak ve yorulmanızı önleyecektir.)