Markanız için Hangi Sosyal Medya Platformu Daha Uygun?

Aralık 19, 2018 -

Markalar / işletmeler için sosyal medya platformlarında yer alarak hizmetlerini duyurmak ve yeni potansiyel müşteriler edinebilmek neredeyse artık bir zorunluluk. Dijitalleşme hızla artıyor ve insan etkileşimlerinin yüzde 80’inden fazlası sosyal medya platformları üzerinden gerçekleştiriliyor. Bu geniş potansiyel kitleye erişmek için bireysel ve kurumsal tüm marka ve işletmeler sosyal medya mecralarında yerlerini alıyor. Ancak en temel soru şu; doğru mecralarda mı yer alıyorsunuz? ve bunu sağlayacak profesyonel bir ekiple çalışıyor musunuz ? ciddi bir sosyal medya hizmeti alıyor musunuz yada bir sosyal medya ajansı ile çalışıyor musunuz ?

Hedef Kitle Analizi

Hangi sosyal medya platformunda yer alacağınızı belirlemeden önce sektör ve amacınıza yönelik hedef kitle analizinizi yapmanız fayda sağlayacaktır. İlk adımda aşağıdaki sorulara yanıt vererek sonuçlar üzerinden hedef kitlenizi belirleyebilirsiniz.

-Hangi sektördeyim?

-Sosyal medyada yer alma amacım nedir? (Satış, potansiyel müşteri edinme, aktif takipçi kitlesi oluşturma, marka bilinirliği sağlama vb.)

-Ulaşmak istediğim kişilerin demografik özellikleri nedir? (Cinsiyeti, yaşı, eğitim seviyesi, ekonomik düzeyi, ilgi alanları, yaşadıkları lokasyon vb.)

Hangi Sosyal Medya Uygulamaları Tercih Edilmeli?

Tercih edeceğiniz sosyal medya uygulamalarını hedef kitlenize yönelik belirlemeniz amacınıza daha kolay ulaşmanızı sağlayacak, vakit kaybına uğramanızın da önüne geçecektir. Ancak doğru sosyal medya platformunu seçebilmek, sosyal medya uygulamaları hakkında analiz ve kullanım bilgisine sahip olmanızı gerektiriyor. Doğru seçimler yapabilmeniz için Vayes Dijital olarak 10 yılı aşkın süredir edindiğimiz teknik bilgimizle platformların temel özelliklerini sizin için bir araya getirdik. Dikkatlice okuyarak markanız için en uygun mecraları belirleyebilirsiniz.

Facebook

Facebook için sosyal medya platformları arasında en uzun süre kullanımını sürdüren mecra olduğunu söyleyebiliriz. Mark Zuckerberg’in öğrenciler için tasarladığı Facebook, belki de kendisinin bile tahmin edemeyeceği bir potansiyele ulaştı. Facebook, istisna ülkeler dışında dünya genelinde kullanım yaygınlığına sahip. İnternet kullanımının yaygınlaşmasıyla birlikte yeni sosyal medya platformlarının doğuşu Facebook kullanımının gerilemesine yol açsa da, halen hatırı sayılır bir potansiyele sahip.

Facebook, günümüzde orta yaş ve üzeri gruplar arasında daha yaygın. Kullanıcılarının yaş seviyesinin giderek yükseldiğini fark eden Facebook, hikâyeler, canlı yayın vb. yeni özelliklerle kullanım oranlarını artırmaya yönelik çalışmalarını sürdürüyor. Öte yandan belirli amaçlara yönelik bir araya gelmiş kalabalıklar cep telefonu bilgilerini paylaşmadan iletişim kurabilmek için çoğunlukla Facebook gruplarını tercih ediyor. Link, video, fotoğraf paylaşımları yapılabilen uygulama haber, kişisel hayat, sosyal mesajlar, online oyunlar, tanışma ve eğlence gibi amaçlarla kullanılıyor.

Facebook, reklam yönetimi konusunda grubuna ait diğer sosyal medya uygulaması Instagram için de amiral gemisi konumunda. Profesyonel yönetimler için tasarlanan Facebook Business Manager ile hem Facebook hem de Instagram reklam yönetimi yapılabiliyor. Platform üzerinden Google Adwords’e göre daha uygun maliyetlerle reklam verilebiliyor.

Instagram

Geçtiğimiz yıllarda Facebook’un satın alarak bünyesine kattığı Instagram, görece rakibi olan Snapchat’in ‘hikayeler’ özelliğini kendisine uyarlayarak büyük bir çıkış yakaladı. Görselliğin ön planda tutulduğu uygulama en çok kullanılan sosyal medya platformları arasında yer alıyor. Hikayeler, video paylaşımları ve IG TV özellikleriyle geniş bir yaş aralığında tercih edilse de uygulama ilk çıkış amacı olan ‘güzel fotoğraf paylaşma’ amacını sürdürüyor. Hem gençlerin hem de orta yaş ve üzerinin tercih ettiği platformda paylaşımlara link eklenemiyor ve linkli bağlantılar kullanılamıyor. Bu nedenle sınırlı bir paylaşım özelliği sunsa da, özellikle görsel sunuma yönelik çalışmalarda halen en iyi kitleye sahip platform.

Youtube

18 yaş altından başlayarak oldukça geniş bir kullanıcı kitlesine sahip olan Youtube dünyanın en büyük video platformu olma özelliğini koruyor. Özellikle video izleyicisi olan kitleye ulaşmak isteyen marka ve kişiler kendi hesaplarını açarak geniş bir kitleye ulaşma imkanına erişebiliyor. Platform tarafından belirlenen reklam alanlarının süreli olarak kiralanmasının yanı sıra video içlerinde yer alacak reklamlar da oluşturulabiliyor.

Snapchat

Ağırlıklı olarak genç yetişkin ve gençlerin eğlence amaçlı tercih ettiği Snapchat, kendine özgü kullanım şekliyle ağırlıklı olarak genç kitlesini korumaya başarıyor. Instagram’ın hikayeler özelliğini alması ile kitlesinde daralma yaşasa da halen güçlü potansiyelini koruyor. Snapchat harici yaygınlaşmış (Facebook, Twitter, Instagram) sosyal medya uygulamalarından herhangi birini kullanmayan bir genç kesime sahip olduğunu eklemekte fayda var. Uygulama üzerinden verilebilen reklamlar özellikle bu kitleye erişmek için iyi bir yol.  

LinkedIn

Profesyonel iş dünyasına hitap eden LinkedIn, ticari kurumsal markalara ve B2B satışa yönelik en iyi sosyal medya platformu. Profesyonel dünyada kendini göstermek isteyen beyaz yaka çalışanlardan, global ölçekteki şirketlerin üst düzey yöneticilerine kadar geniş bir kitleye sahip. Linkedin üzerinden reklam verilebiliyor.

Twitter

Son yıllarda sayısı milyarları bulan bot ve fake hesaplar nedeniyle kullanıcılarından tepki alsa da, özgürce fikrini ifade etmek isteyenlerin güvenle kullanabildiği neredeyse tek platform olduğunu söyleyebiliriz. Bu noktada Twitter’ın orta yaş ve üzeri, ülkesindeki siyasi gelişmelere duyarlı ve gündemi takip eden sadık bir kitlesi bulunuyor. Genç kitle ise Twitter’ı ağırlıklı olarak duygusal durum aktarımı ve eğlenceli paylaşımlar amaçlı kullanıyor. Twitter’a verilen reklamlarda ücretin Euro olarak alınması nedeniyle Türkiye’de ağırlıklı olarak büyük ölçekli markalar tarafından kullanılıyor.

Scorp

Belirli konu başlıkları üzerinden kullanıcıların görüşlerini videolar çekerek paylaştığı uygulamanın kullanıcıları ağırlıklı olarak gençlerden oluşuyor. Zaman zaman bazı konular üzerine videolu tartışmaların da yaşandığı platform Y kuşağını hedefleyen büyük ölçekli markalar tarafından da tercih ediliyor.

TikTok

Son dönemlerde Türkiye bazında iyi bir çıkış yakalayan TikTok uygulamasında eğlence amaçlı, arka fona şarkıların eklenebildiği kısa videolar çekilebiliyor. Uygulama üzerinden insanların dikkatini çekmek için en iyi yol eğlenceli videolar sunmak.

Foursquare

Uygulamayı kullananların gittikleri mekanlarda, o yerde bulunduklarına dair check-in ve yorum yapabildikleri uygulama. Daha çok yeme-içme, spor salonu vb. işletmeler tarafından tercih edilen Foursquare üzerinden işletme sahiplenme, reklam verme işlemleri yapılabiliyor. Foursquare ile bağlantılı benzer bir diğer uygulamaysa Swarm.

VK

Rusya ve eski Sovyet Rusya’sı ülkelerinde tercih edilen, Rus Facebook’u olarak bilinen VKontacte, bu bölgelere yönelik satış amacı güden markalar tarafından kullanılıyor. Facebook’a oldukça benzeyen uygulamada reklam verilebiliyor.

Sizin işletmenize hangi Sosyal Medya Platformu güç verebilir gelin birlikte değerlendirelim ve Sosyal Medya Ajansı olarak neler yapabileceğimizden bir kahve eşliğinde bahsedelim.