YouTube Algoritması Nedir?

Ocak 23, 2019 -

YouTube algoritması, insanlar YouTube’un içerisindeyken hangi videoları göreceğini belirleyen dijital bir sistemdir. Instagram, Facebook ve diğer sosyal medya siteleri tarafından geliştirilen algoritmalar gibi, kullanıcılara ne istediklerini göstermek amacıyla çalışan bir sistemdir.

YouTube algoritmasının arama ve keşif sistemi yalnızca kullanıcıların sitede arama yaparken hangi sonuçları göreceklerine karar vermiyor, aynı zamanda sitenin diğer bölümlerinde hangi videoların gösterileceğini de belirliyor.

YouTube algoritmasının videolarınızı gösterebileceği altı anahtar bölüm vardır: arama sonuçlarında, önerilen video akışında, giriş sayfasında, trend akışında, izleyicinin aboneliklerinin altında ve izleyicinin oluşturduğu tüm bildirimlerde.

YouTube, algoritmalarının çalışma amacı oldukça açık ve net. YouTube'un iki yönlü bir arama ve keşif sistemi vardır; izleyicilerin izlemek istedikleri videoları bulmalarına yardımcı olmak ve uzun vadeli izleyicilerin katılımını ve memnuniyetini en üst düzeye çıkarmak.

YouTube Algoritmasının Nasıl Çalıştığı Hakkında Ne Biliyoruz?

YouTube algoritmasının ilk çalışmaya başladığı zamanlarda hangi videoların diğerlerinden daha yüksek sıralamaya gireceğini belirlemede dikkat ettiği tek şey, bir kullanıcının videoda “oynatmayı” tıklamasının toplam sayısı, yani görüntülenme sayısıydı.

Videoların ne kadar süre izlendiğine bakılmaksızın yalnızca oynatma sayısına bakarak yüksek görüntüleme alan içerik üreticilerini ödüllendirdi. İçerik oluşturucular tıklama alabilmek için video kapak fotoğraflarını, ilgi çekmesi ve tıklanması için spam görseller kullanmaya başladılar. Bu sayede fazla tıklanma aldılar ve YouTube’da yüksek sıralara yerleştiler ancak bu yüzden kullanıcılar izlemekten keyif aldıkları içeriklerden uzaklaştılar.

Bu nedenle YouTube 2012’de, görüntülenme sayısına değil izlenme sürelerini önemseyen bir algoritmaya geçiş yaptı. Kullanıcıların videoları izleme süreleri, hangi videolara ilgi gösterdiklerini çok daha iyi özetliyor.

YouTube Algoritmayı Nasıl Belirliyor?

YouTube 2016’da kullanıcıların siteye girdiğinde hangi videoları göstereceğine nasıl karar verdiğini bir makale ile paylaştı. https://ai.google/research/pubs/pub45530

Bir bilgisayar bilimcisi iseniz, araştırma makalesi çok derinlere iniyor. Aksi halde, makalede değinilen en önemli nokta, YouTube'un videonuzun “iyi” olup olmadığını karar verme amacında olmamasıdır. Bunun yerine, YouTube sıralama algoritmasında, doğru videoların doğru izleyicilere doğru zamanda nasıl sunulduğunu anlamak için günlük olarak kullanıcıları izleyen bir yapay zeka kullanarak izleyicilerin videolarla nasıl etkileşime girdiğine odaklanır.

Bu izleyici geribildirimi şunları içerir:

  • Ne izlerler, ne izlemezler
  • Bir videoyu izlemek için ne kadar zaman harcıyorlar (izleme süresi)
  • Her ziyarette video izlemeye ne kadar zaman harcıyorlar (oturum süresi)
  • İzlediği videoları beğeniyor mu, beğenmiyor mu ya da ilgilenmiyor mu

İzleme Süreleri

YouTube, görüntülenme sayısını önemsediği algoritmayı geçersiz kıldığında onu, izleme süresini baz aldığı bir sistem ile değiştirdi. YouTube’a göre, izleme süreleri daha yüksek olan kanalların ve videoların arama sonuçlarında ve önerilerde görüntülenme olasılığı çok daha yüksek.

Ancak izleme sürenizi iyileştirmenin daha uzun videolar oluşturmak kadar basit olduğunu düşünmeyin. İnsanların baştan sona izledikleri 30 saniyelik bir video, yalnızca birkaç dakika izlenen 10 dakikalık bir videodan daha iyi bir konumda yer alır. İzlenme süresini artırmanın en iyi yolu, izleyicinin izlemek istediği videoları üretmektir.

Kullanıcıların Oturum Süresi

YouTube algoritmasının amaçlarından birisi de kullanıcıların YouTube platformunda daha uzun süre vakit geçirmeleridir. Ayrıca YouTube, bu amaca katkıda bulunan videolar üreten kanalları da ödüllendiriyor ve daha üst sıralarda olmalarını sağlıyor. “Kanalınızdaki bir videoyu izleyen bir kullanıcı sonrasında YouTube platformunda daha fazla zaman geçiriyorsa diğer kanallara göre daha üst sıralarda olma olasılığınız artıyor demektir”

YouTube, insanların videolarınızı izlemesine odaklanmıyor. Sadece kullanıcıların daha fazla video izlemelerini ve sitede daha fazla zaman geçirmelerini istiyorlar.